IP telefon cége szolgálatában: a költséghatékony kommunikáció feltétele

Gyimesi Csaba2022.10.13.

Honnan indultunk?

Az IP telefonok elterjedése előtt, a hagyományos telefónia világában külön kiépített rézalapú telefonos hálózat látta el az analóg/digitális készülékeket, melyek szeparáltan kerültek kiépítésre a számítógépes hálózattól. A telefonok fizikai költöztetése nem bizonyult egyszerű feladatnak, mert a laikusok számára beazonosíthatatlan, speciális kötőszerszámot igénylő rendezőkön kellett azokat átkötni.   

A számítógépek és szerverek erőforrásainak robbanásszerű fejlődése lehetővé tette az az egyre nagyobb sávszélesség igényű alkalmazások futtatását. Ennek velejárójaként a LAN hálózati infrastruktúra fejlesztése is elkerülhetetlenné vált. A cégek az irodáikban strukturált hálózatot építettek ki, melyek a telefónia számára is tökéletes átvitelt biztosítottak, így feleslegessé vált a különálló telefonos infrastruktúra. A telefónia egyre inkább átkerült az IT üzemeltető csapathoz, akik már könnyen azonosítható patch paneleken egy-két mozdulattal tudták a telefonokat költöztetni külső szakértő közreműködése nélkül. Itt meg is állhatott volna a fejlődés, ha valakinek nem jut eszébe, hogy ha már van egy meglévő IT infrastruktúránk és egyre nagyobb sávszélesség áll rendelkezésünkre, akkor miért ne használjuk ezt hang vagy akár video hívás továbbításra is.

A VoIP elterjedése

A technológiai fejlesztések mindig arra szolgálnak, hogy a dolgokat egyszerűbbé és hatékonyabbá tegyék, így az IP telefónia vagy másnéven VoIP (Voice Over IP) technológia is erre hivatott. Fejlettebb telefonos kommunikációs technológiaként sok szempontból kiszorítja a vezetékes telefonrendszereket, például a költséghatékonyság, a rugalmasság és az egyszerű telepítés stb. tekintetében, amiért egyre több vállalkozás választja a IP telefóniát a vezetékes telefonok helyett.

Az IP telefonok ugyanolyan switch portokra csatlakoztak, mint a PC-k.  A PoE szabvány segítségével pedig már külső tápegységet sem kellett hozzájuk csatlakoztatni, hiszen tápellátásukat az egy darab patch kábelen keresztül kapják. A switchek és készülékek további fejlesztése pedig már azt is lehetővé teszi, hogy az adott switch port csak annyi energiát szolgáltasson, amennyire a csatlakoztatott készüléknek éppen szüksége van, ezzel jelentős energiát spórolva.

Az IP telefonok mindegyike rendelkezik beépített switch porttal, melyen keresztül gigabites kapcsolatot biztosít egy PC számára, így egyetlen hálózati végpontból tudjuk működtetni a telefont és a PC-t. Ez mindenképp jelentős előny a hagyományos telefoniával szemben, ahol ki kellett építenünk egy PC és egy telefon végpontot is. A switchekben beállított VLAN-ok segítségével pedig szeparálhatjuk a telefonos és számítógépes hálózatunkat egyetlen portra csatlakozva. A hálózati eszközökben beállítható QoS priorizálhatjuk a hang vagy video csomagokat, hogy azok tényleg valós időben érkezzenek meg

Mik az IP telefonrendszer előnyei a vállalkozások számára?

Egyre több vállalkozás választja a VoIP telefonszolgáltatást a hagyományos vezetékes telefonokkal szemben, mert rengeteg előnyét élvezhetik. Az alábbiakban bemutatok néhányat a számos lehetőség közül, amelyekkel a vállalkozások számára előnyt jelentenek.

Könnyen telepíthető

Ahogy már említettem nincs szükségünk szeparált telefonos hálózat kiépítésére, csak csatlakoztassuk a VoIP-telefonokat az amúgy is szükséges IT infrastruktúránkra. Ez sokkal egyszerűbb és előnyösebb a kis és induló vállalkozások számára, amelyeknek nem rendelkeznek műszaki szakértemmel vagy erőforrással. A vállalkozások új telephelyeket is nyithatnak vezetékes telefonvonalak és telefonrendszerek telepítése nélkül. Emellett szükség szerint áthelyezhetik a dolgozókat anélkül, hogy aggódniuk kellene a telefonszolgáltatás elvesztése miatt.

Nagyobb rugalmasság és mobilitás

Egy másik elterjedt kifejezés az egységes kommunikáció (UC), ami a VoIP felhasználásával biztosít magas színvonalú integrált kommunikációs megoldásokat. Az UC célja, hogy egy robusztus egységes kommunikációs platform segítségével a cégek minden csatornájukat kihasználják. Ez létfontosságú, mivel a vállalkozások és az ügyfelek ma már számtalan módszerrel és platformon kommunikálnak. Az UC tehát segít a vállalkozásoknak a zökkenőmentes kommunikáció biztosításában.

A VoIP alapvető fontosságú ennek mechanikájában. Csak egy VoIP-rendszer képes könnyedén beilleszkedni egy ilyen platformba. A hagyományos telefónia ezzel nem kompatibilis.

Az IP alapú telefonrendszerek támogatják a vállalkozásokat abban, hogy a SIP kompatibilis eszközökön keresztül a távoli irodákra, az útközben vagy home office-ban dolgozókra is kiterjesszék a vállalati infrastruktúra adottságait. Ami magában foglalja például a hanghívások, web és videokonferenciák, adatmegosztás és csoportmunka lehetőségeket.

Kevesebb költség

A VoIP költséghatékony megoldás az üzleti kommunikációban. Az ár az egyik legjelentősebb különbség a hagyományos vezetékes telefonok és a VoIP telefonrendszerek között. A VoIP-rendszerek általában sokkal kedvezőbbek, különösen a sok telefonvonalat és több irodai telephelyet támogató vállalatok számára. A hagyományos telefonszolgáltatás minden egyes telephelyen fizikai kapcsolatot igényel, ami magas telepítési költségekkel és a berendezések folyamatos karbantartási díjaival jár.

Ha egy cégnek több telephelye van és azok az Internet segítségével informatikai összeköttetésben vannak egymással, akkor ezeken a kapcsolatokon keresztül az IP telefonálás is megvalósítható költségek nélkül. A különböző telephelyen lévő kollégák mellékként hívhatják egymást, így akár országhatárokon tálívelő kapcsolatok is létesíthetők gombnyomásra.

Az alábbi diagrammon jól látható a világ VoIP piacának alakulása és leolvasható a folyamatos növekedés. Az iparági szakértők 2024-re több mint 93,2 milliárd dolláros piaci értéket jósolnak.

*Revenue = Árbevétel

Rugalmasság

Az elmúlt évek teljesen megreformálták a cégek irodahasználatát. Az otthoni munka végezés és a kollégák mobilitása egyes cégeket arra ösztönzött, hogy visszaadják korábban bérelt nagy alapterületű irodáikat és kisebb irodai infrastruktúrán működve őrizzék még versenyképességüket. Ebben az esetben az IP telefon a legmegfelelőbb választás, hiszen egy gombnyomással ki tudunk jelentkezni a készülékből és akár az iroda bármely pontján csatlakozhatunk a szükséges felhasználónév és jelszó megadásával. Így egyetlen fizikai készülék bármennyi felhasználót ki tud szolgálni, annak megfelelően, hogy aznap éppen ki van az irodában.

Mobilitás

A VoIP lehetővé teszi a rugalmas munkaerő alkalmazását, így a kollégák már nincsenek az íróasztalukhoz láncolva, de mégis hatékony kommunikációt tudnak folytatni. Az IP telefónia segítségével az alkalmazottak bárhonnan, az általuk választott eszközön dolgozhatnak, egyszerre akár többön is. A VoIP-rendszerrel való telefonáláshoz modern eszközöket, például laptopokat, PC-ket, okostelefonokat is használhatunk gyártó és operációs rendszer függetlenül.

Skálázhatóság

Egy VoIP-rendszer sokkal jobban skálázható, mint egy hagyományos vezetékes telefonvonal. Ez azt jelenti, hogy együtt tud nőni a vállalkozásával, ha az változik. Ha vállalkozása gyorsi pályára lép és további IP telefonokat kell hozzáadnia, ez egy VoIP-rendszerrel könnyen megoldható. Nem kell költséges hardvereket vásárolnia, amivel újabb portokat biztosít az analóg vagy digitális készülékek csatlakozásához, elegendő a szükséges számú licensszel bővítenie a rendszert és már be is léptetheti új IP mellékeit.

Integráció

Az IP telefónia lehetővé teszi az új technológiával való egyszerű integrációt, ahogy a vállalat növekszik és változik. Ennek ma e legelterjettebb módja a webes API-k használata. A VoIP-telefonrendszert például integrálhatja meglévő ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszerével vagy más üzleti szoftverrel, hogy növelje a hatékonyságot és az ügyfélélményt.

Utóbbi még magasabb szintre vihetjük a mesterséges intelligencia alkalmazásával. Az AI és a gépi tanulási technológia a legtöbb iparágban, így a VoIP-ban is divatos szóvá vált. Sok lehetőséggel tudja segíteni és javítani a kommunikációs rendszerek, első sorban a Contact Centerek működését. Néhány példa:

  • Önkiszolgáló menürendszerek
  • Hangalapú azonosítás
  • Chatbotok
  • Hang és videokonferencia szolgáltatások
  • Sávszélesség optimalizálás
  • Hangminőség javítás, háttérzaj csökkentés

Ha most az rápillant az iróasztalán lévő telefonra és ott nem IP telefon lát, akkor itt az ideje, hogy belépjen a digitális transzformáció világába, hogy a felsorolt előnyöket Ön is élvezzhesse. Aki időben lép az nagyobb versenyelőnyre tesz szert, engedje, hogy a technológia segítse fejlődését és megönyítse mindennapjait.

Gyimesi Csaba Bravonet

További bejegyzések

Azonos kategóriában:

© 2022 Bravonet Kft. All rights reserved | Adatvédelmi téjékoztató